Transparantie

Het is per definitie een wat ongrijpbare materie. Het afgelopen decennium heeft transparantie het imago van een mediageniek modebegrip van zich afgeschud. Voor veel bedrijven is het gelukkig ‘business as usual’ geworden, al is transparantie nog niet overal vanzelfsprekend.

Sommige bedrijven rapporteerden zo transparant dat je geen zicht had op wat er daadwerkelijk gebeurde. Na de bouwfraude in 2002 kwam het besef dat zelfs in een democratische rechtsstaat een ambtenaar kan bezwijken voor verleidelijke golfreisjes en bezoekjes aan Yab Yum aangeboden door een gewillige aannemer in ruil voor opdrachten. De maatschappij wilde weten hoe het echt zat met de bedrijfsvoering van bedrijven.

Wat transparantie wel is

Destijds ingegeven door de tijdsgeest is transparantie in feite niet meer dan een gezonde wijze van communiceren over je bedrijfsprestaties. Transparante verslaggeving impliceert analyse en sturingsinformatie. Je neemt je complete bedrijfsvoering onder de loep: het bestuur, de financiën, de strategie, het menselijke kapitaal. Zo heb je als onderneming een compleet en scherp beeld van de sterktes en de zwaktes. Zo kun je verbeteringen initiëren. Het vertellen van het echte verhaal aan je eigen medewerkers bevordert geloofwaardigheid, gezond werkklimaat en dus ook de productiviteit.

Wat transparantie niet is

Een aantal jaar op rij zag ik in een verslag van een grote beursgenoteerde onderneming een paragraaf terugkomen ‘Wat niet goed ging.’ In het kader van transparantie uiteraard. Opvallend summier. Het ging steevast om een veiligheidsincident. Gelukkig niet dodelijk en in een land hier ver vandaan. Tja, de cultuur is daar zo anders. Het effect van de verbeteracties bleef blijkbaar achterwege. Dan zou ik zeggen: doe daar wat aan! Transparantie heeft geen meerwaarde als de daden de woorden niet opvolgen. En natuurlijk maakt dit mij nieuwsgierig naar de echte dilemma’s.

Transparantie loont

Als bedrijf heb je klanten, je knowhow en je unieke kennis te koesteren. In bepaalde gevallen hang je je specifieke expertise niet aan een grote klok. Je bent alert op de concurrentie- en commercieel gevoelige informatie.

Maar uiteindelijk moeten wij met z’n allen aan de maatschappij kunnen uitleggen wat wij doen als de bv Nederland en waarom. Als je goed weet hoe het huishouden van je bedrijf ervoor staat, als je de stakeholders tijdig betrekt bij de dilemma’s dan ben je ook in staat om in te spelen op de economische ontwikkelingen en wendbaar te zijn. En je blik met vertrouwen op de toekomst te richten.

 

 

 

Geef een reactie